Znajomość wszystkich schematów oszustw i podjęcie środków ostrożności sprawi, że Twoje transakcje będą bezpieczniejsze.
Oszustwa istnieją we wszystkich obszarach gospodarki i społeczeństwa, a rynek transportu towarowego nie jest wyjątkiem. Podobnie jak we wszystkich branżach, rządy starają się zapobiegać nieuczciwym planom za pomocą przepisów, ale przestępcy stają się coraz sprytniejsi i za każdym razem ulepszają swoje plany.
W tym artykule omówimy najbardziej podstawowe rodzaje oszustw, a także sposoby ochrony przed nimi.
Jeden z najczęstszych schematów oszustw. Nadawca zostawia zapytanie na stronie internetowej. W tym czasie oszuści odpowiadają na jego ładunek, przedstawiając się jako kierowca lub firma logistyczna. Oferują dość korzystne warunki transportu ładunku, zachęcając w ten sposób klienta do ich wyboru. Po tym, jak nadawca zgodzi się na transport, oszuści znajdują prawdziwego kierowcę, oferują mu transport i zawierają z nim umowę. Oznacza to, że w tym schemacie oszuści stanowią warstwę pomiędzy prawdziwym klientem a kierowcą. Dla kierowcy są oni bezpośrednim klientem, a dla nadawców - kierowcą.
Po tym, jak kierowca odbierze ładunek, oszust prosi o rozładowanie go pod innym adresem po drodze, argumentując, że magazyn w punkcie końcowym jest zajęty, a on nawet nie musi dostarczać ładunku, może go rozładować znacznie wcześniej po drodze. Następnie kierowca rozładowuje i otrzymuje pieniądze za ładunek, a nadawca jest informowany przez jakiś czas, że ładunek jest nadal w drodze, po czym zmienia numery telefonów i znika z ładunkiem klienta.
Nadawców można ostrzec przed tym oszustwem w następujący sposób:
Ten schemat jest najprostszy i obejmuje następujący rodzaj oszustwa. Załadowca składa zlecenie, dyspozytor odpowiada na nie, oferując korzystne warunki przewozu. Załadowca zgadza się, a dyspozytor szuka pojazdu do załadunku, oferując kierowcy wysoką cenę za przewóz.
Tuż przed załadunkiem 'Dyspozytor' informuje o konieczności dokonania przedpłaty, podając kwotę warunkową, zwykle niewielki procent kwoty. Po dokonaniu przedpłaty wysyła kierowcy współrzędne ładunku, kierowca przyjeżdża i dowiaduje się, że musi jechać za niższą cenę i że nie otrzymał żadnej przedpłaty.
Dyspozytor znika i nie odbiera telefonu. Nadawca traci zaliczkę, a kierowca traci czas i kilometry przed załadunkiem.
Nadawców można ostrzec przed tym oszustwem w następujący sposób:
Ten schemat obejmuje również pośrednika, który jest gotowy odebrać zlecenie od przewoźnika. Zawiera on umowę z dobrą firmą logistyczną, działającą jako pośrednik.
Firma logistyczna odbiera i dostarcza ładunek. Podczas procesu transportu pośrednik wysyła do nadawcy fałszywy list przewozowy informujący o przybyciu ładunku i zmusza go do wysłania pieniędzy, po czym znika, a firma logistyczna wystawia drugi prawdziwy list przewozowy i każe mu zapłacić za dostawę.
Nadawców można ostrzec przed tym oszustwem w następujący sposób:
W tym schemacie pośrednik jest zaklinowany między nadawcą a przewoźnikiem. Po dostarczeniu ładunku przez kierowcę, pośrednik zabiera dla siebie pieniądze kierowcy, które zostały mu przekazane przez nadawcę za transport. W rezultacie kierowca ponosi straty, traci czas i pieniądze, a w rzeczywistości dostarcza ładunek za darmo.
Przewoźników ładunków można ostrzec przed tym schematem oszustwa w następujący sposób:
Niniejszy artykuł podsumowuje główne schematy oszustw w branży transportowej. Jak wynika z artykułu, główne problemy związane są z pośrednictwem nieuczciwych dyspozytorów. Zespół OCAS.PL ściśle monitoruje proces rejestracji i dostarczania dokumentów. Walczymy z pośredniczącymi dyspozytorami i oszustami, dokładnie sprawdzając dokumenty i stale poprawiając bezpieczeństwo strony.
Zachęcamy również do dokładnego sprawdzania dokumentów, ufania tylko zweryfikowanym firmom o zweryfikowanym profilu i unikania dokonywania przedpłat. W przypadku oszustwa lub podejrzanych działań prosimy o przekazanie wszystkich informacji administracji strony. Podejmiemy wszelkie możliwe środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom naszej strony.